Expediční škola. Ten název evokuje dobrodružné výpravy, objevování a překonávání hranic, ale v každém případě nějaký terén. Jenomže trochu odvádí pozornost od té druhé strany mince naší nové školy, a tou je výuka v online prostředí. Převažující přístup škol, s mírnou nadsázkou, je děsit se toho, jestli, případně kdy už to zase přijde, načež je tedy potřeba se s tím nějak vypořádat a v nouzovém režimu čekat, kdy to zase odejde a nakonec se snažit to celé vytěsnit z paměti. U nás je to každodenní realita, které vycházíme našimi metodami a přístupem vstříc.
Jak využít přednosti a minimalizovat negativa distanční výuky? Předně jsme se rozloučili s klasickým překlopením výuky metodou výkladu do online prostředí. Přesněji řečeno, nikdy jsme s tím, v souladu s filosofií ScioŠkol, ani nezačali. Dělíme výukové časy na tři formy práce: kurzy, ateliéry a individuální projekty. Kurzy jsou tematicky poměrně úzce zaměřené, trvají 6 týdnů a mají vždy jednu online hodinu plus přibližně jednu hodinu domácí práce, kterou si rozvrhne student sám. Témata se rodí ze společného zájmu a nadšení průvodců a studentů, abychom zajistili maximální počáteční motivaci do hodin chodit a něco si odtud odnést. Že motivace je ve vzdělávání základ úspěchu, platí v onlinu dvojnásob. Obecně vzato však naše kurzy vychází ze středoškolského učiva a v kurzech byste tedy našli témata z matematiky, cizích jazyků, literatury, dějin, biologie a tak podobně.
Ateliéry jsou v našem online pojetí setkání plná plánování, společných diskusí, prezentací a vzájemného obohacování o nabyté dovednosti a vědomosti. Nedávno skončil náš první ateliér “Peníze hýbou světem” věnovaný finanční gramotnosti. Téma si demokraticky - hlasováním z několika návrhů - vybrali sami studenti. S pomocí dvou průvodců si pak stanovili cíle, v offline čase studovali, sestavovali prezentace, aby na online schůzkách diskutovali o spoření, euru, kryptoměnách, a třeba i o stinných stránkách českých miliardářů. Právě probírané téma je “Rozmanitá kuchyně”, což vybízí ke spojení stravovacích návyků, biologie člověka a některých pěkně praktických dovedností, jako je třeba zdravě a chutně nakrmit celou rodinu.
Probíhá ateliér, všichni jsou online, řešíme, jaké externí hosty si pozveme na odborné přednášky a besedy. Martin si nechal zapnutý mikrofon, a tak vidím, jak kouká kamsi “mimo kameru” a slyším, jak volá: “Mami, jak se jmenuje ta tvoje známá….” Do toho Anička otáčí hlavu a volá přes místnost: “Jak se říká tomu, co jsi vystudovala?” Načež se odkudsi zdálky ozve “Nutriční poradkyně”. Pěkně interaktivní, že?
Individuální projekty nejlépe ukazují, že naším cílem vůbec není přikovat naše studentky a studenty k obrazovkám. Naopak, netahej počítač do věcí, které můžeš udělat bez něj. Celý pátek je u nás ve znamení plnění samostatných projektů, jejichž náplň si student vytváří ve spolupráci s průvodcem v roli vedoucího. Hlavní ingrediencí zde musí být vnitřní motivace, vlastní vášeň, takže mezi “tématy” byste našli třeba dobrovolnickou činnost v sociálním zařízení, zlepšování tělesné kondice pravidelným cvičením, ale i studium argumentů popíračů holokaustu či filosofie a praxe života v komunitách. I v ostatních výukových časech je snaha přivést studující do terénu, ke knihám, k lidem. Prostě přiblížit školu skutečnému životu. U nás je na to vyhrazený čas, který považujeme za zásadní. Ruku v ruce s plněním aktivit v rámci projektu jde i vlastní reflexe stráveného času, takže studenti se vlastně velmi nenásilně učí klíčové dovednosti, jako třeba plánování, sebehodnocení, sběr dat, sepisování závěrů, práce se zdroji informací. A nakonec se z toho takto nenápadně zrodí novinové články, seminárky, dokumenty, koncerty a další rozmanité výstupy, ke kterým náš formát přímo vybízí.
Aby tohle všechno fungovalo, potřebujeme udržovat v zásadě pozitivní naladění jakožto i, zdánlivě možná překvapivě pro někoho, notnou dávku disciplíny. Na schůzky se připojujeme včas a připraveni. Ne, že bychom hrozili krutými tresty, ale když jsme na jedné lodi, každý si uvědomuje jak nepříjemné, zvláště v online prostředí Google Meet, je na někoho byť pár minut čekat než se připojí do naplánované diskuse, nebo než prezentující odkudsi vyšťárá tu svou prezentaci. Zapínáme si kamery - ne z donucení - ale protože nás to navzájem přibližuje. Používáme řadu interaktivních nástrojů: sdílené dokumenty, kde v reálném čase vznikají texty, společné tabulky, ve kterých doslova před očima vyvstává plán příští expedice. Z vlastních zkušeností vím, že jen těžko se lze takové efektivitě společné práce přiblížit v jedné místnosti. Rozdělování rolí, práce ve skupinách, to všechno v onlinu lze, a když studenti i průvodci znají ty správné nástroje a vědí kdy se co hodí, běží to jako po másle. Snažíme se totiž, aby všichni účastníci znali své osobní i to společné “proč”. A pokud student ví, proč je nějaká konkrétní znalost důležitá, proč je jeho aktivní účast v hodině přínosná, odpadají do velké míry i starosti běžného učitele, jako třeba zda si připravil dost šibeniční limit na test, vyvolávání podle abecedy či jiný trik virtuálního testování.
Marek Romášek